Dersom en person skal opprettes til timeregistrering og timer skal overføres til lønn, må personen først opprettes i ansattregisteret i lønn.
Hvis personen selv skal føre timer i timeregistreringsmodulen knyttet til sin bruker i systemet, vil personen opprettes automatisk første gang vedkommende bruker funksjonen. Man skal da ikke legge inn personen manuelt slik denne fremgangsmåten viser.
Opprette person manuelt
1. Gå til Timer i venstremenyen. Klikk på Personer og Ny person.
2. Legg inn Navn og knytt opp personen opp mot en ansatt fra ansattregisteret. Bruk søkefeltet for å bla gjennom ansatte i selskapet. Klikk deretter på Lagre for å administrere flere innstillinger på personen.
3. Klikk på Detaljer for å registrere følgende:
- Stillingsmal: Stillingsmal som definerer hvor mange timer den ansatte skal jobbe per uke. Standard stillingsmal i systemet er 37,5 timer
- Prosent: Den ansattes stillingsprosent
- Firmanavn: Selskapet den ansatte jobber i
- Beskrivelse: Beskrivelse av den ansattes arbeidstid
- Startdato: Dato den ansatte skal begynne å registrere timer fra
- Sluttdato: Eventuell sluttdato for den ansatte. Dette feltet er ikke påkrevd
- Aktiv: Sett hake her dersom den ansatte skal være aktiv i timeregistreringsmodulen
- Team: Her kan du knytte personen mot et team. Dette er kun aktuelt dersom det skal benyttes team for timegodkjenning
Tips! Du kan også administrere innstillingene på en eksisterende timebruker/person ved å klikke på aktuell person i listevisningen over personer. I tilfeller hvor timeregistrering skal brukes til lønn, og lønnsmottakeren sin timebruker ble automatisk opprettet, vil det for eksempel være nødvendig å koble denne timebrukeren/personen mot aktuell ansatt.