Hvis du overtar et selskap (kunde/klient) fra et annet regnskapsbyrå som allerede bruker Unimicro, SpareBank 1 Regnskap, DNB Regnskap eller Eika Regnskap, kan vi flytte dette selskapet over til ditt kundeforhold hos oss eller hos en av bankene. Det er ulike fremgangsmåter avhengig av om selskapet skal flyttes mellom ulike regnskapssystemer (levert av Unimicro) eller innad Unimicro.
Det vanligste er at det er regnskapsbyrået som har et kundeforhold til Uni Micro AS, men i mange tilfeller har byråets kunde lisensen i eget navn - altså er det kunden av byrået som har et kundeforhold til oss.
Selskapet skal flyttes fra ett regnskapssystem til et annet
Hvis selskapet flyttes mellom ulike regnskapssystemer levert av Unimicro, for eksempel fra SpareBank 1 Regnskap til Unimicro, fyller du ut og sender inn et skjema ved å klikke her. Denne typen flytting estimeres til 0,5 time konsulentarbeid og faktureres etter gjeldende satser.
Selskapet skal flyttes mellom regnskapsbyrå/kundeforhold hvor begge bruker Unimicro
Skal selskapet flyttes mellom to kundeforhold hvor begge bruker Unimicro, følges denne fremgangsmåten:
- Uni Micro AS må få en bekreftelse fra sluttkunde og eksisterende regnskapsbyrå (lisenseier) som sier at et nytt byrå nå skal overta sluttkunden. Vi må ha navn på det nye regnskapsbyrået, og informasjon om hvilken dato selskapet skal flyttes på. NB! Den nye lisenseieren (ofte regnskapsbyrå) vil få med historikk på hvem som tidligere har utført handlinger i systemet (logg kommentarer, vedlegg), og det er viktig at eksisterende (her: forrige) lisenseier blir gjort oppmerksom på dette.
- Når Uni Micro AS har mottatt bekreftelse flytter vi aktuelt selskap fra eksisterende til nytt kundeforhold på avtalt dato. Dette er kostnadsfritt.
- Tidligere lisenseier har fortsatt tilgang, og må invitere inn en bruker som er på den nye kundeforholdet (typisk det nye regnskapsbyrået). Vedkommende må gis fulle rettigheter på produkter, samt administratorrolle.*
- Forrige regnskapsfører/ansvarlig må kontrollere Autobank-oppsett og forsikre seg om at ny regnskapsfører/bruker blir tildelt Autobank-rolle (full tilgang bank). Bankavtalen er trolig knyttet til tidligere byrå sin kundeavtale med bank. Dersom avtalen skal videreføres, må nødvendige endringer gjøres i banken, som vil ettersende bekreftelse på endring til Aritma. Utover dette er det ikke nødvendig å gjøre endringer i Unimicro hvis kontonummer og organisasjonsnummer er det samme. EHF trenger ikke aktiveres på nytt dersom dette er aktivert på annet kundeforhold, siden dette følger organisasjonsnummeret til aktuelt selskap.
- Altinn-innstillinger må endres.
- Aktuelle kjøp av moduler og tilleggsprodukter på selskapet blir arvet og faktureres det nye kundeforholdet/regnskapsbyrået. Dersom noe skal endres i oppsettet, må produkter aktiveres eller deaktiveres.
- Den som overtar klienten/selskapet må nå deaktivere eventuelle regnskapsførere hos tidligere regnskapsbyrå. Dersom noen "byråbrukere" fra tidligere regnskapsbyrå ønsker tilgang i en overgangsperiode blir dere selv enige om dette med tanke på å avvente deaktivering av en eller flere brukere.
*Hvis ny lisenseier (eier av kundeforholdet) skal ha administrator-tilgang til selskapet, må det angis via Unimicro Byrå.