Gå til Bank i venstremenyen og velg Utbetalinger. Her får du en oversikt over alle utbetalinger i systemet, og du har følgende fanevalg:
- Betalingsliste
- Under behandling
- Avvist
- Betalt og fullført
I alle visningsbildene kan du klikke på tannhjulet for kolonneoppsett for å fjerne eller legge til kolonner.

Betalingsliste
Dette er alle betalinger som er klare for å sendes til bank. Velger du Send alle til betaling sendes samtlige betalinger i listen. Ønsker du å bare sende utvalgte betalinger, setter du hake ved disse og klikker på Send til betaling. Før du sender betalingene, kan du se totalbeløpet for de markerte postene. Ved å klikke på pilen får du flere valg.
Hvis du ønsker å bokføre betalingen, for eksempel hvis den er betalt manuelt i banken, kan du velge Bokfør betaling. Ønsker du kun å endre statusen på betalingen uten å bokføre, kan du velge Endre status til bokført og betalt. Vær oppmerksom på at dette valget ikke vil bokføre betalingen.

Under behandling
Dette er alle betalinger som er sendt til banken. Du kan klikke på en betaling for å se hvor i prosessen den befinner seg. Betalinger vil ha en av følgende fire statuser:
- Sendes til bank: Filen er ikke overført fra systemet til Aritma.
- Fil mottatt av Aritma: Filen er sendt fra regnskapssystemet, men ikke mottatt i banken. Aritma overfører filen videre til banken.
- I bankens forfallsregister: Venter på godkjenning fra banken.
- Overført bank: Filen er overført bank, og vil være tilgjengelig i forfallslisten eller godkjenningslisten i nettbanken avhengig av om at om det benyttes Regnskapsgodkjente betalinger (RgB) eller ikke.
NB: Det kan ta noe tid før en betaling får status Overført bank. Dersom en utbetaling ikke blir sendt fra systemet eller Aritma innen en time, kan du ta kontakt med support for videre bistand.
Ønsker du å gå direkte til aktuell leverandørfaktura, kan du klikke på gjeldene utbetaling og det aktive nummeret under ID.
Under Status-logg kan du se hvor i prosessen betalingen befinner seg.

Avvist
Dette er betalinger som av ulike årsaker er avvist av Aritma eller banken. Under feltet Statustekst finner du vanligvis en forklaring som beskriver hvorfor betalingen har blitt avvist. Dette kan for eksempel skyldes manglende dekning eller ugyldig KID-nummer.

Betalt og fullført
Dette er alle betalingsposter som er betalt i banken og bokført i systemet basert på avregningsreturen fra banken. Du kan klikke på bilagsnummeret tilhørende en betaling for å gå direkte til bilaget.
