1. Mottak og organisering av leverandørfaktura
Først og fremst vil vi se på selskapets innboks i Unimicro. Gå til Regnskap i venstremenyen og velg Leverandørfaktura. Her vil du finne innboksen din, hvor du kan motta fakturaer fra leverandører. Du har også muligheten til å aktivere e-postmottak og EHF-mottak direkte fra innboksen hvis det ikke allerede er gjort. Dette gir deg muligheten til å motta fakturaer elektronisk, enten via e-post eller gjennom EHF-integrasjonen.
For å aktivere EHF-mottak, må du fylle ut organisasjonsnummeret og godta avtalen som vises når du klikker på Aktiver EHF-mottak. Når du har gjort dette, vil du kunne motta EHF-fakturaer direkte fra dine leverandører. Hvis du ønsker å aktivere e-postmottak, kan du enkelt legge inn en egendefinert e-postadresse eller bruke organisasjonsnummeret som adresse. Vi anbefaler å benytte organisasjonsnummeret som e-postadresse i tilfelle man ved en senere anledning bytter navn på selskapet.
I tillegg til å motta fakturaer via e-post og EHF, gir Unimicro deg også muligheten til å laste opp filer direkte til innboksen. Dette kan være nyttig hvis du mottar fakturaer i andre formater eller fra ulike kilder.
Ved å klikke på Behandle x dokumenter etter å ha markert to eller flere filer i innboksen har du muligheten til å slå sammen filer til enten en enkelt leverandørfaktura eller ett bilag, noe som gjør det enklere å holde oversikt og behandle fakturaene mer effektivt.
2. Opprettelse av arbeidsliste
Marker to eller flere fakturaer i innboksen ved å krysse av i boksene ved siden av dem. Når du gjør dette, vil knappen Lag arbeidsliste vises. Klikk på denne knappen for å opprette en arbeidsliste med de markerte fakturaene.
![cs. Tips og triks ved bruk av arbeidslisten under leverandørfaktura 1 um.png cs. Tips og triks ved bruk av arbeidslisten under leverandørfaktura 1 um.png](/image/unimicro/tips-og-triks/cs-tips-og-triks-ved-bruk-av-arbeidslisten-under-leverandorfaktura-1-um-png?v=638337432550794616)
3. Arbeidslisteorganisering
Du kan opprette arbeidslister under de ulike fanene i oversiktsbildet for Leverandørfaktura. Klikk på pilen til høyre og velg Opprett arbeidsliste for å opprette en arbeidsliste.
![cs. Tips og triks ved bruk av arbeidslisten under leverandørfaktura 2 um.png cs. Tips og triks ved bruk av arbeidslisten under leverandørfaktura 2 um.png](/image/unimicro/tips-og-triks/cs-tips-og-triks-ved-bruk-av-arbeidslisten-under-leverandorfaktura-2-um-png?v=638337432549544636)
4. Utvidelse og navigering i arbeidslisten
For å se en oversikt over filene i arbeidslisten, klikk på pilen ved siden av antall filer i arbeidslisten. Dette utvider arbeidslisten og viser alle filene. Du kan navigere mellom filene ved å velge dem. Bruk pilene for å gå frem og tilbake mellom filene mens du arbeider med arbeidslisten. Du kan også slette arbeidslisten, men merk at dette kun sletter listen og ikke filene.
![cs. Tips og triks ved bruk av arbeidslisten under leverandørfaktura 3 um.png cs. Tips og triks ved bruk av arbeidslisten under leverandørfaktura 3 um.png](/image/unimicro/tips-og-triks/cs-tips-og-triks-ved-bruk-av-arbeidslisten-under-leverandorfaktura-3-um-png?v=638337432547982032)
5. Informasjonsbanner og tømming av arbeidslisten
Hvis du forlater arbeidslisten, vil du senere finne et informasjonsbanner i oversiktsbildet for Leverandørfaktura som lar deg gå tilbake til listen. Du kan også tømme arbeidslisten ved å velge Tøm arbeidsliste. Dette fjerner alle filene fra arbeidslisten.
![cs. Tips og triks ved bruk av arbeidslisten under leverandørfaktura 4 um.png cs. Tips og triks ved bruk av arbeidslisten under leverandørfaktura 4 um.png](/image/unimicro/tips-og-triks/cs-tips-og-triks-ved-bruk-av-arbeidslisten-under-leverandorfaktura-4-um-png?v=638337432546419469)
6. Legge til flere filer i en arbeidsliste
Du kan enkelt legge til flere filer i en allerede opprettet arbeidsliste ved å markere filene og velge Lag arbeidsliste. Dette gir deg muligheten til å legge til flere fakturaer i den eksisterende arbeidslisten. Hvis du ønsker det, kan du også erstatte den eksisterende arbeidslisten med de markerte filene.
![cs. Tips og triks ved bruk av arbeidslisten under leverandørfaktura 5 um.png cs. Tips og triks ved bruk av arbeidslisten under leverandørfaktura 5 um.png](/image/unimicro/tips-og-triks/cs-tips-og-triks-ved-bruk-av-arbeidslisten-under-leverandorfaktura-5-um-png?v=638337432545325717)
Ved å aktivere e-postmottak, EHF-mottak og laste opp filer direkte til innboksen, får du en allsidig tilnærming til mottak av fakturaer. Deretter kan du dra nytte av Leverandørfaktura-arbeidslisten for å opprette arbeidslister, organisere filene i trinn eller stadier, og navigere sømløst mellom dem. Med muligheten til å legge til flere filer, tømme eller erstatte eksisterende arbeidslister, kan du opprettholde en strukturert og effektiv arbeidsflyt.
Se våre hjelpeartikler om regnskapsmodulen og leverandørfaktura