Bokføringspliktige selskaper må oppbevare regnskapsdata i fem år etter regnskapsårets slutt. Når du avslutter/sletter et selskap i Unimicro, kan du velge å kjøpe sikkerhetskopi (backup) av selskapet i 5 år eller 10 år. Kjøp av sikkerhetskopi lar deg gjenopprette selskapet én gang ved behov. Kjøpet belastes én gang, og faktureres forskuddsvis mot kundeavtalen som selskapet tilhører. Det koster 500 kr for sikkerhetskopi i 5 år, og 1000 kr for sikkerhetskopi i 10 år. Prisen gjelder for hele perioden.
1. Gå til Min profil i toppmenyen, velg Lisensinformasjon og fanen Kundeavtaler.
2. Velg kundeavtalen som selskapet tilhører, klikk på de tre kulepunktene tilhørende selskapet du ønsker å avslutte, og velg Avslutt selskap.
3. Du blir nå tatt gjennom en veiviser. I første steg får du informasjon om hva du bør tenke på før du avslutter selskapet. Legg spesielt merke til at du selv er ansvarlig for å avslutte integrasjoner.
4. Angi om du ønsker å kjøpe sikkerhetskopi eller ikke, ved å velge fra listen.
5. Du får nå en oppsummering av valgene dine. Fylle inn tallkoden og klikk på Avslutt selskap. Selskapet vil slettes med det samme.
Hvis du senere får behov for å gjenopprette selskapet, kontakter du support. Hvis selskapet skal avsluttes med sikkerhetskopi på nytt, vil kundeavtalen bli belastet den samme kostnaden en gang til.