1. Gå til Lønn i venstremenyen og velg Lønnsavregning. Klikk på Ny lønnsavregning.
2. Fyll ut feltene. Velg Alle aktive ansatte for å legge alle aktive ansatte til lønnsavregning. Velg Bruk ansatt kategori for å velge alle ansatte tilknyttet en kategori. Fjern haken ved Inkluder faste poster/trekk og velg deretter Tom lønnsavregning dersom du ønsker å opprette en helt tom lønnsavregning. Klikk på Opprett lønnsavregning.
Forklaring til feltene:
Beskrivelse: Hva lønnsavregningen gjelder for, eller hvilken periode den tilsvarer.
Utbetalingsdato: Hvilken dato lønnen skal utbetales. Denne datoen bestemmer også hvilken periode lønnen tilhører i a-meldingen.
Fra-og til dato: Hvilken periode lønnsavregningen gjelder for.
Skattetrekk: Velg om lønnsavregningen skal ta hensyn til full skatt, halv skatt, eller ingen skatt.
Faste poster/trekk: Velg om faste poster/trekk skal inkluderes i lønnsavregningen. Dersom du ønsker en tom lønnsavregning fjerner du haken fra faste poster/trekk.
Trekk i fastlønn for ferie: Velg om det skal trekkes av i fastlønn for ferie.
Hvis du valgte å opprette en tom lønnsavregning kan du senere legge til ansatte ved å klikke på Hent ansatte. Sett hake ved aktuelle ansatte og velg Legg til valgte.
Legg inn variable lønnsposter i en lønnsavregning
1. Klikk på en ansatt
2. Fyll inn lønnsart eller klikk på forstørrelsesglasset for å starte.
NB! Faste poster kommer fra ansattkortet, men kan overstyres i lønnsavregningen.